Rektorn reflekterar

Direktlänk till inlägg 13 november 2009

Hej och välkommen!

Av Fredrik - 13 november 2009 07:41

Vad är syftet med denna blogg?

På Björkebyskolan arbetar vi med att förbättra dialogen mellan lärare, barn och föräldrar. Som ett led i detta kan jag känna ett behov av att på ett opretentiöst sett förmedla vad som händer på skolan. Det kan handla om elevaktiviteter men också om frågeställningar som kollegiet arbetar med för tillfället. Tanken är att inte bara lyfta fram glädjeämnen utan också peka på det som ibland är problematiskt. En verksamhet med 530 elever och 70 medarbetare går ju som alla förstår inte alltid på räls.

Så varför då en blogg?

Idag kommunicerar jag med många föräldrar via mail. Vilket ibland är bra men när det rör sig om frågor av intresse för en större föräldragrupp behövs ett annat forum.

Varför inte ett veckobrev?

Ett veckobrev har normalt en viss förutbestämd form till storlek och innehåll. Det innebära att en fredag skall jag skriva något även om det kanske inte finns så mycket att förmedla. Bloggen tänker jag mig lite mer anspråkslös. Jag skriver när det finns något att förmedla. Ibland 2 rader. Ibland 20 rader. Ibland flera dagar en vecka. Ibland kan det dröja några veckor.

Vi prövar så här och jag uppskattar om ni kommer med respons på det ovan sagda.

 

Så lite om vaccinationen mot svininfluensan. Idag fredag är vaccinationen avslutat på skolan. Åk 6 kommer att få ytterligare en spruta om några veckor, allt enligt socialstyrelsens rekommendationer. De elever som av någon anledning inte blivit vaccinerade får vända sig till vårdcentralen.

 

Trevlig helg

Fredrik

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredrik - 26 april 2012 10:26

I tisdags förra veckan, ungefär samtidigt som jag satt i samtal med våra kvalitetsgranskare, anlände 35 personer till vår skola. Det var ”Comenius-gäster”, 10 stycken lärare och 25 elever från Orleons och Anteoise  i Frankrike och Merch...

Av Fredrik - 26 april 2012 10:17

I förra veckan hände massor av aktivitet på skolan som är lite utöver det vanliga.  De flesta har nog hört att Björkebyskolan arbetar med ett kvalitetsutvecklingssystem som heter Qualis. Det utgår från 11 kvalitetskriterier där varje kriterium skall ...

Av Fredrik - 31 mars 2012 23:12

Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...

Av Fredrik - 31 mars 2012 23:12

Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...

Av Fredrik - 8 mars 2012 19:40

Tänkte bara passa på och berätta vad som händer i den fysiska miljön. Nog så viktigt. Det är avsatt 3,5 milj. till renovering av skolan. Bl.a. så skall samtliga dörrar bytas, målning av korridorer, sittmiljöer för eleverna med ett kafé, ny belysnin...

Ovido - Quiz & Flashcards