Rektorn reflekterar

Direktlänk till inlägg 19 november 2009

Inte trodde jag…

Av Fredrik - 19 november 2009 21:37

…att det skulle bli så här. Min avsikt är att inte bara förmedla det positiva som händer på skolan utan också informera och lyfta fram problem. Allt i syfte att ni hemma skall känna er välinformerade om vår verksamhet och era barns vardag. Jag tror att ökade kunskaper skapar delaktighet och engagemang.

Men att redan i andra bloggen kommentera veckans incident om bränderna på skolan överskred mina vildaste fantasier.

Incident! Ja, det låter som en bagatellisering men vi ser MYCKET allvarligt på det inträffade. Att någon i ett litet skrymsle tänder eld på en papperslapp är allvarligt nog men att en eller flera ungdomar inom 2 timmar startar 5 bränder är en oerhörd aggressionshandling som jag ser det.

Vi jobbar nu i två riktningar. För det första att få tag i de skyldiga. Dessa elever behöver naturligtvis hjälp innan de skadar någon annan eller sig själva.

För det andra försöker vi jobba långsiktigt. Med självkritik kartlägga vad som gör att detta beteende uppstår hos oss och delvis är acceptabelt. Med acceptabelt menar jag att många elever är solidariska med pyromanen när man inte vill ”gola”. Vi måste eftersträva en kultur där våra elever har civilkurage och mod att visa att alla typer av asocialt beteende är oacceptabelt. Det är inte OK att störa på lektioner, mobba och slå på varandra osv. Majoriteten av elever och personal skall inte acceptera att ett handfull elever bestämmer över kulturen. Det skall vi alla göra tillsammans.

Jag accepterar inte att någon FÖRSTÖR MIN SKOLA. För mig är det naturligt att alla känner så.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredrik - 26 april 2012 10:26

I tisdags förra veckan, ungefär samtidigt som jag satt i samtal med våra kvalitetsgranskare, anlände 35 personer till vår skola. Det var ”Comenius-gäster”, 10 stycken lärare och 25 elever från Orleons och Anteoise  i Frankrike och Merch...

Av Fredrik - 26 april 2012 10:17

I förra veckan hände massor av aktivitet på skolan som är lite utöver det vanliga.  De flesta har nog hört att Björkebyskolan arbetar med ett kvalitetsutvecklingssystem som heter Qualis. Det utgår från 11 kvalitetskriterier där varje kriterium skall ...

Av Fredrik - 31 mars 2012 23:12

Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...

Av Fredrik - 31 mars 2012 23:12

Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...

Av Fredrik - 8 mars 2012 19:40

Tänkte bara passa på och berätta vad som händer i den fysiska miljön. Nog så viktigt. Det är avsatt 3,5 milj. till renovering av skolan. Bl.a. så skall samtliga dörrar bytas, målning av korridorer, sittmiljöer för eleverna med ett kafé, ny belysnin...

Ovido - Quiz & Flashcards