Rektorn reflekterar

Direktlänk till inlägg 4 februari 2010

Regler igen...

Av Fredrik - 4 februari 2010 00:18

Just nu diskuterar vi mycket regler på Björkeby. I varje klass och i kollegiet. Igen kanske du tänker. Hur skulle det vara att ni bestämde er och följde reglerna. Både barn och vuxna!

Ja varför detta eviga tjat om regler?

Alla samhällen och grupper måste ha överenskommelser och regler för att kunna fungera. Ja, kanske varje individ behöver regler för sin egen del för att hantera vardagen och alla situationer som uppstår.

Men det vi närmast tänker på när det gäller regler är de uttalade förväntningar om riktas på oss. Ja krävs av oss och helst skall de vara nedtecknade. De kraftfullaste reglerna vi har i samhället är lagarna som också reglerar konsekvenserna om vi bryter mot dom.

Vad är det då som krävs för att regler skall vara välfungerande? Det vill säga att de som berörs följer reglerna. Jag tror att bra regler:

  • är enkla, begripliga och tydliga.
  • är få till sitt antal.
  • är möjliga att efterleva.
  • får konsekvenser vid överträdelse. Om ack så liten. T.ex ett samtal.
  • skall uppfattas legitima. D.v.s uppfattas som rimliga och rättvisa.
  • måste internaliseras i eleven. D.v.s reglerna måste införlivas i den egna personen och först då inte behöver kontrolleras utifrån.

Så vad är det för fel på våra regler på Björkebyskolan? Uppenbarligen följer inte alla reglerna.

Jag tror inte det beror på att våra regler är sämre än några andra. Tvärtom. Jag tror att våra regler är ungefär som de flesta skolors regler.

För min del tror jag att det är den sista punkten som brister. Många elever har inte internaliserat skolans regler. Eleverna förstår reglerna och tycker dom är rimliga men struntar i dom, för reglerna är inte en del av dom själva. I skolan kan man kasta papper i korridoren men inte hemma i vardagsrummet.

Så hur kan vi då hjälpa eleverna (och oss vuxna) att ta till sig skolans regler? Jag tror vi måste få eleven att känna solidaritet med skolan och alla vuxna och barn som går här. Det gör vi genom att upprätta relationer till varje elev och där varje individ kan känna trygghet och välvilja från vuxenvärden.

Först då kan reglerna fungera och bli den ledstång i tillvaron som de förmår vara.

För detta behöver vi hjälpas åt så på föräldrarådet nästa vecka så skall även ni föräldrar få tycka till.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredrik - 26 april 2012 10:26

I tisdags förra veckan, ungefär samtidigt som jag satt i samtal med våra kvalitetsgranskare, anlände 35 personer till vår skola. Det var ”Comenius-gäster”, 10 stycken lärare och 25 elever från Orleons och Anteoise  i Frankrike och Merch...

Av Fredrik - 26 april 2012 10:17

I förra veckan hände massor av aktivitet på skolan som är lite utöver det vanliga.  De flesta har nog hört att Björkebyskolan arbetar med ett kvalitetsutvecklingssystem som heter Qualis. Det utgår från 11 kvalitetskriterier där varje kriterium skall ...

Av Fredrik - 31 mars 2012 23:12

Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...

Av Fredrik - 31 mars 2012 23:12

Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...

Av Fredrik - 8 mars 2012 19:40

Tänkte bara passa på och berätta vad som händer i den fysiska miljön. Nog så viktigt. Det är avsatt 3,5 milj. till renovering av skolan. Bl.a. så skall samtliga dörrar bytas, målning av korridorer, sittmiljöer för eleverna med ett kafé, ny belysnin...

Ovido - Quiz & Flashcards