Direktlänk till inlägg 18 februari 2010
Vid förra veckans föräldraråd så redogjorde vi för hur det går med vårt kvalitetsarbete. Som vi tidigare informerat om så arbetar vi efter en modell som heter Qualis. Det finns en länk på hemsidan som leder till mer info.
I korthet kan man dock säga att systemet bygger på 11 kvalitetskriterier. T.ex Trygghet och trivsel, Arbetssätt och lärarroll, Kunskaper och Färdigheter. Samtliga kriterier har 7 nivåer där ett är den lägsta nivån. I höstas började vi med en självskattning och har sedan dess arbetat med att konkretisera oss hur vi skall gå vidare för att bli bättre inom alla områden. Målet är att inom 1-2 år skall vi certifiera oss. Fördelen med detta sett att arbete är att det byggs in en systematik i arbetet och nu är det bara att hålla i så att processen fortskrider.
Just nu fokuserar vi med att gå igenom alla moment i samtliga ämnen och lägga upp lokala pedagogiska planer för dessa. Elever, föräldrar och lärare skall veta vad som skall arbetas med på ht i åk 8 när det gäller organisk kemi. Samtliga skall också veta hur arbetet skall genomföras och hur det skall redovisas samt hur det skall bedömas. Med ökad tydlighet skall vi förbättra elevernas förmåga att ta ansvar för sitt eget lärande samt för föräldrarnas möjligheter att stödja eleverna i lärprocessen.
Responsen på föräldrarådet uppfattade jag som mycket positiv.
I tisdags förra veckan, ungefär samtidigt som jag satt i samtal med våra kvalitetsgranskare, anlände 35 personer till vår skola. Det var ”Comenius-gäster”, 10 stycken lärare och 25 elever från Orleons och Anteoise i Frankrike och Merch...
I förra veckan hände massor av aktivitet på skolan som är lite utöver det vanliga. De flesta har nog hört att Björkebyskolan arbetar med ett kvalitetsutvecklingssystem som heter Qualis. Det utgår från 11 kvalitetskriterier där varje kriterium skall ...
Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...
Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...
Tänkte bara passa på och berätta vad som händer i den fysiska miljön. Nog så viktigt. Det är avsatt 3,5 milj. till renovering av skolan. Bl.a. så skall samtliga dörrar bytas, målning av korridorer, sittmiljöer för eleverna med ett kafé, ny belysnin...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | 5 |
6 |
7 |
|||
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
|