Rektorn reflekterar

Direktlänk till inlägg 8 april 2010

Det där med lärarnas arbetstider…ett lokalt arbetsgivarperspektiv.

Av Fredrik - 8 april 2010 08:54

Det är lika bra jag är väldigt tydlig från början. Det som framförs nedan är mina tolkningar och åsikter.

Det har väl inte undgått någon att lärarnas arbetstider är under diskussion i årets avtalsrörelse. Igen kan man säga. För detta är en fråga som har diskuterats under många år. I pressen kommer det ena utspelet efter det andra och många är med och kommenterar.

Lärarna har idag en arbetsvecka på 45,5 tim under terminerna. Detta kompenseras av längre ledighet under bl.a sommaren. Lärarnas arbetsår skall vara jämförbara med andra grupper på arbetsmarknaden. Arbetstiden är uppdelad i två delar. 35,5 tim s.k reglerad arbetstid, vilken är i huvudsak arbetsplatsförlagd, och 10 tim är förtroendearbetstid som läraren kan utföra på annan plats och tid. Den skall främst användas främst till för och efterarbete.

I årets avtalsrörelse har arbetsgivaren, representerad av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), fört fram kraven på att den reglerade arbetstiden skall utökas till 40 tim i veckan. Argumentet tycks vara att eftersom lärarna är skolans främsta resurs så bör rektor ha större kontroll över denna.

Lärarfacken, representerad av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, ser problemet snarast i ett motsatt perspektiv. Ökande arbetsuppgifter och mer reglering av arbetstiden kommer att försämra lärarnas förmåga att stödja barnen att nå målen.


Så hur ser då en lokal rektor på detta problem? Ja, en sak är definitivt säkert. Det är olika. Kanske beror det på vilka årskurser det gäller. Yngre barn behöver mer omhändertagande. Äldre barn mer inriktning på kunskapsförmedling.


Ur mitt perspektiv kan jag inte se att det skulle gynna skolans utveckling att lärarnas knyts mer till sina arbetsplatser. Förtroendearbetstiden behövs i sin nuvarande omfattning för de flesta lärare.


Efter en ganska tuff hållning går nu SKL ut och erbjuder lärarna ekonomisk ersättning för att knytas mer till arbetsplatsen. Men är detta ett bra resursutnyttjande? Antag att lärarna får 5 % extra i lönepåslag för att öka den reglerade arbetstiden till 40 tim per vecka. I min verksamhet kan jag inte se det möjligt att öka produktiviteten med 5 % på grund av detta. Konsekvensen blir att Björkebyskolans får en kostnadsökning i en redan ansträngd ekonomi.


Ur mitt perspektiv är inte nuvarande arbetstidsavtal problemet. Utan att vi inte följer avtalet. Skolan lider av bristande flexibilitet och dynamik. Detta ryms inom gällande avtal om vi bara följer avtalets bokstav och anda. I allt för hög utsträckning präglas verksamhet av att varje enskild lärare skall bedriva x antal minuter i veckan med eleverna och inte att vi, som avtalet slår fast, utgår från varje tjänst. Det kan t.ex inte vara rimligt att en lärare som har halvklass i ett praktiskt ämne skall ha samma undervisningstid som en lärare i svenska med 25-30 elever i varje grupp.

Verksamheten präglas i allt för hög grad av vad som skall ingå i de ordinarie arbetsuppgifterna i stället för att i en förtroendefull anda lösa de arbetsuppgifter som vi står inför.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fredrik - 26 april 2012 10:26

I tisdags förra veckan, ungefär samtidigt som jag satt i samtal med våra kvalitetsgranskare, anlände 35 personer till vår skola. Det var ”Comenius-gäster”, 10 stycken lärare och 25 elever från Orleons och Anteoise  i Frankrike och Merch...

Av Fredrik - 26 april 2012 10:17

I förra veckan hände massor av aktivitet på skolan som är lite utöver det vanliga.  De flesta har nog hört att Björkebyskolan arbetar med ett kvalitetsutvecklingssystem som heter Qualis. Det utgår från 11 kvalitetskriterier där varje kriterium skall ...

Av Fredrik - 31 mars 2012 23:12

Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...

Av Fredrik - 31 mars 2012 23:12

Får jag en fråga. Självklart får elever delta i avslutningarna. Vilket också sker. Men i allt för liten omfattning. Skolan har något att förmedla vid avslutningen men det viktigaste är att att eleverna har något att förmedla. MER ELEVEAKTIVITETER VI...

Av Fredrik - 8 mars 2012 19:40

Tänkte bara passa på och berätta vad som händer i den fysiska miljön. Nog så viktigt. Det är avsatt 3,5 milj. till renovering av skolan. Bl.a. så skall samtliga dörrar bytas, målning av korridorer, sittmiljöer för eleverna med ett kafé, ny belysnin...

Ovido - Quiz & Flashcards