Rektorn reflekterar

Alla inlägg under april 2011

Av Fredrik - 11 april 2011 11:26

Många barn äter inte en fullgod frukost vilket leder till trötthet och koncentrationssvårigheter före lunch.

Därför kommer vi nu efter påsk erbjuda frukost till samtliga elever. Vet du med dig att ditt barn har svårt att äta direkt på morgonen kanske det går bättre tillsammans med några kamrater på skolan.

Vi erbjuder juice, smörgås, fil och müsli för en kostnad av 10 kr. Frukost serveras mellan 7.30-8.00

Kanske är detta något som passar ditt barn?

Av Fredrik - 11 april 2011 10:26

Jag fick en fråga för några dagar sedan. Jag besvarar den här då personen skrev ut sin mailadress så jag såg detta som ett bättre forum.

”En idé, vet inte om ni har haft liknande tidigare eller om det inte är av intresse men skulle det inte vara superkul/intressant att ha en "Arbetslivsdag", där man bjuder in föräldrar som vill komma och presentera sina företag/roller/varför arbetar jag med det jag gör, vilka arbeten som finns "där ute". Vore kul att kunna ge barnen inspiration och kanske "så" ett frö om vad jag vill bli när jag blir stor......som sagt en fundering...,”

Det är väldigt roligt att ni föräldrar kommer med konstruktiva synpunkter på verksamheten. Det här tycker jag är en alldeles utmärkt idé. Den går dessutom i linje med den nya läroplanen, Lgr 11, som träder i kraft 1 juli 2011. Här lyfter man fram entreprenörskap och entreprenöriellt lärande. Med detta menas inte att alla barn skall bli företagare men att kreativitet och driftighet skall synliggöras. Likaså skall skolan knytas närmare arbetslivet. På Björkebyskolan arbetar vi för en skola mitt i byn. I det ligger inte bara goda relationer till hemmen utan även till de verksamheter som bedrivs i Barkaby/Skälby kommundel. En naturlig del i detta är att vi utvecklar samarbetet med de lokala företagen.

Så idén om en Arbetslivsdag tycker jag ligger helt i linje med vår verksamhet.

Ovido - Quiz & Flashcards