Rektorn reflekterar

Senaste inläggen

Av Fredrik - 4 februari 2010 00:18

Just nu diskuterar vi mycket regler på Björkeby. I varje klass och i kollegiet. Igen kanske du tänker. Hur skulle det vara att ni bestämde er och följde reglerna. Både barn och vuxna!

Ja varför detta eviga tjat om regler?

Alla samhällen och grupper måste ha överenskommelser och regler för att kunna fungera. Ja, kanske varje individ behöver regler för sin egen del för att hantera vardagen och alla situationer som uppstår.

Men det vi närmast tänker på när det gäller regler är de uttalade förväntningar om riktas på oss. Ja krävs av oss och helst skall de vara nedtecknade. De kraftfullaste reglerna vi har i samhället är lagarna som också reglerar konsekvenserna om vi bryter mot dom.

Vad är det då som krävs för att regler skall vara välfungerande? Det vill säga att de som berörs följer reglerna. Jag tror att bra regler:

  • är enkla, begripliga och tydliga.
  • är få till sitt antal.
  • är möjliga att efterleva.
  • får konsekvenser vid överträdelse. Om ack så liten. T.ex ett samtal.
  • skall uppfattas legitima. D.v.s uppfattas som rimliga och rättvisa.
  • måste internaliseras i eleven. D.v.s reglerna måste införlivas i den egna personen och först då inte behöver kontrolleras utifrån.

Så vad är det för fel på våra regler på Björkebyskolan? Uppenbarligen följer inte alla reglerna.

Jag tror inte det beror på att våra regler är sämre än några andra. Tvärtom. Jag tror att våra regler är ungefär som de flesta skolors regler.

För min del tror jag att det är den sista punkten som brister. Många elever har inte internaliserat skolans regler. Eleverna förstår reglerna och tycker dom är rimliga men struntar i dom, för reglerna är inte en del av dom själva. I skolan kan man kasta papper i korridoren men inte hemma i vardagsrummet.

Så hur kan vi då hjälpa eleverna (och oss vuxna) att ta till sig skolans regler? Jag tror vi måste få eleven att känna solidaritet med skolan och alla vuxna och barn som går här. Det gör vi genom att upprätta relationer till varje elev och där varje individ kan känna trygghet och välvilja från vuxenvärden.

Först då kan reglerna fungera och bli den ledstång i tillvaron som de förmår vara.

För detta behöver vi hjälpas åt så på föräldrarådet nästa vecka så skall även ni föräldrar få tycka till.

Av Fredrik - 28 januari 2010 22:43

I början av året handlar det mycket om pengar i den kommunala verksamheten. Så också för Björkebyskolan. Det är dags för bokslut 2009 budget 2010.

I korthet kan man säga att skolan tilldelas resurser after antalet elever, elevpeng. De senaste åren har vi förbrukat mer än vi tilldelats. Självklart är inte det acceptabelt på sikt.

I Järfälla använder vi ett system att varje enhet ”bär med sig” sitt över- och underskott. Överskotten kan användas vid framtida investeringar men underskotten måste å andra sidan betalas tillbaka.

Systemet bygger på att det är politikerna som bestämmer vad kommunen skall satsa sina resurser på. Om enheterna tilläts gå med underskott skulle det innebära att det var tjänstemännen som beslöt om kommunens ekonomi.

Så för oss kommer det nu att krävas en viss återhållsamhet för att betala tillbaka tidigare underskott. Jag ser dock inte läget som prekärt. Vi är på väg att få en budget i balans. Genom att arbeta effektivare och organisera oss bättre kommer vi fortsätta att utveckla Björkebyskolan. Allt i vår strävan att ge era barn en god arbetsmiljö som möjliggör personligt växande, ökande kunskaper och extra stöd när så behövs.

Av Fredrik - 18 januari 2010 09:03

Det var på tiden kan man säga. Det har gått en bra bit in på terminen innan jag hör av mig igen. Vilken underbar vinter vi får uppleva. Kallt och med massor av snö.

Kallt var det också på skolan i mellandagarna. Närmare bestämt 8 grader. Ja varmt alltså. Det blev något fel på värmen och många tycker fortfarande att det är kallt. Jag ser dock en hel del elever som går omkring i t-tröja så dom verkar inte besväras.

Som ni säkert vet så är terminsstart och terminsavslutning topparna i skolans verksamhet. Då skall allt sparka igång alternativt avslutas och summeras. Det kan då hända att något blir fel eller inte blir gjort i rätt tid. Vi får fortsätta jobba på våra rutiner.

Skrivschemat är exempel på en sådan försummelse. Vi skall se till att detta rättas till så snart som möjligt.

Frågan har ställt om det blir nationellt prov i No. Svaret är ja. Närmare bestämt den 5/5. Jag vill dock påpeka igen att de nationella proven är att betrakta som ett av många prov och tillfällen då eleven har möjlighet att visa sina kunskaper. Detta sagt med tanke på den felaktiga föreställning som många har att NP är helt avgörande för eleven betyg.

Jag vill också passa på att informera om studiedagen den 10 februari då eleverna är lediga. Lärarna skall då fortsätta arbetet med kvalitetsutveckling.

Jag ser fram emot en utvecklande vårtermin och ett gott samarbete med alla berörda nu när vi går mot varmare tider.

Av Fredrik - 21 december 2009 08:04


Så var det dags för ännu en julavslutning. För en vecka sedan firade vi Lucia i aulan. Det var en underbar stämning med ca 50-60 elever i Luciatåget.  Det är konstigt att varje år bli berörd av dessa gamla sånger. Fantastiskt när de framförs av våra unga elever som här visar vad de kan skapa tillsammans.

Vid avslutningen, som vid Luciafirandet, måste vi dela upp oss och ha två föreställningar för att rymmas i aulan. Vi sjunger julsånger, delar ut priser och känner en stunds gemenskap.

Ingen tid på året berör oss som julen. De riktigt små barnen ser förväntansfullt in i framtiden där julaftons kväll är höjdpunkten. Vid min ålder är julen en tid av tillbakablickande. Med visst vemod. Då förstår jag att framtiden kommer att skapas av barnen. Låt oss verka för att de behåller framtidstron så länge som möjligt. Det är vårt ansvar.

Efter att eleverna slutat sätter sig personalen ner och äter julbord tillsammans. Jag ser många sjunka ihop och slappna av. Trötta men också förnöjsamma. Nöjda trotts att man kanske inte nådde ända fram men att man gjorde ett helhjärtat försök.


En God Jul och Gott Nytt År från oss alla på Björkebyskolan till alla barn och föräldrar.

Av Fredrik - 10 december 2009 07:41

Det har kommit några frågor som jag tror kan vara av allmänt intresse.

Vad händer vid lärares frånvaro?

Vi försöker i görligaste mån sätta in vikarie. Vid sjukdom med kort varsel kan det dock vara svårt om fler lärare är sjuka. Att ställa in lektioner skall bara ske i absoluta nödfall.

Vad händer när lärare inte passar tiden?

Det är naturligtvis självklart att lärare skall respektera tider. Vi vuxna är förebilder för barnen och måste leva upp till de krav som vi själva ställer på dem. Det viktigt för mig att få information om någon lärare systematiskt visar nonchalans med tider.
Får eleverna lämna skolområdet under skoldagen?

Skolan har tillsynsansvar under skoltid. Hur denna tillsyn upprättas beslutas lokalt. Vilket innebär att om vi beister i tillsyn endast kan prövas i efterhand.

Vi har inte förbjudit eleverna att gå till Willy´s på lunchrasten då vi inte ser någon möjlighet att kontrollera att detta efterlevs. Vi ser inte heller att förbudet kommer att ha någon effekt. Alla regler och lagar måste ha en förankring hos de människor som drabbas av dem. Vi tror inte det finns legitimiteten för ett sådant förbud. Kanske har vi fel?

Ett alternativ kan vara att eleven säger till någon vuxen och en kamrat i händelse de lämnar skolan? Eller skall vi ha olika regler för olika årskurser? Personligen ser jag ingen anledning till att eleverna skall lämna skolområdet under skoltid.

Jag skall föra en diskussion med elevråd, föräldraråd och medarbetare vilken policy vi skall ha i frågan. Jag skall även ta upp frågan i rektorsgruppen.

En annan infallsvinkel är naturligtvis att göra skolan så attraktiv att eleverna inte söker sig bort på lunchraster och håltimmar. Som ett led i detta kommer skolgården att upprustas (Men det tar tid!!!!). Vi har även andra idéer.

Ett bra schema med minimalt med håltimmar är också viktigt för att förhindra att problemet uppstår.

Synpunkter mottages med tacksamhet.

Av Fredrik - 8 december 2009 07:59

Vi har haft en del sjukskrivningar på sista tiden. I en klass blev det problem med vikarien så jag beslöt att ta klassen i SO fram till jul. Inte så märkvärdigt då jag från början är samhällskunskap och historielärare. Nu skall vi dessutom arbeta med 1:a världskriget och mellankrigstiden. Ändå kändes det lite ovant då det var länge sedan jag stod framför klass i just denna roll som lärare.

Men det tog inte lång tid innan jag blev varm i kläderna och känslan från början av min lärarkarriär kom tillbaka. Känslan av att jag har något att förmedla. Att jag är bärare av något viktigt. Att världen är någorlunda begriplig och att tillvaron hänger hyfsat ihop. Att tillvaron inte är given utan är skapad och skapas av oss människor. Du kan, och är skyldig, att skapa ditt/vårt liv.

Jag tror nästan alla lärare börjar sin lärarbana med en liknande känsla. Känslan att dom har något viktigt att förmedla. Något som var och en brinner för. Som gör att man ger det lilla extra. Ser och lyfter eleven ytterligare en gång.

Hur viktigt är det inte att lärarna håller denna drivkraft vid liv? Att inte det dagliga tragglandet med glömda pennor och hög ljudnivå till slut tar över.

Av Fredrik - 1 december 2009 11:50

En förälder lyfter en principiellt viktig fråga. Varför blir hemmen informerade om bagateller, glömda pennor, men får bristande information om allvarliga händelser som slagsmål och polisanmälningar.

Den är problematisk med all information. Vad är bagateller och vad är viktigt?

Något givet svar finns inte men om problemet bara är brist på medhavd penna tycker jag det är något som skall lösas mellan läraren och eleven. Som princip tycker jag att ju fler problem som löses inom skolan är positivt då det hjälper eleven att växa och ta ansvar för sina egna studier.

Även vid mer allvarliga händelse kan det dock ibland vara svårt att avgöra hur mycket information som skall gå ut och till vem. Det finns ju en risk att ”elda” på där tråkiga händelser får oproportionellt stor plats.

När det gäller förra veckans händelse så var det naturligt att informera samtliga så snabbt som möjligt för att det drabbade alla elever och jag ville förhindra oro och ryktesspridning. Någon annan gång rör det sig bara om en klass eller några enstaka elever och då kan det vara svårare att avgöra nivån på informationen.

Kort sagt så avgörs det från fall till fall hur mycket information som skall gå ut? Sedan får vi diskutera efteråt om det var en god balans eller ej.

När det gäller polisanmälningar är det möjligt att de har ökat. Inte beroende på att klimatet har hårdnat utan för att när det gäller hot, våld, stöld etc. så är principen noll - tolerans. Det är inte skolans uppgift att utreda denna typ av händelser utan det får andra myndigheter sköta. Det finns dock gränsdragningsproblem även här.

Av Fredrik - 29 november 2009 23:33

I höstas initierade vi ett kvalitetsarbete enligt en modell som kallas Qualis. Modellen utgår från 11 kvalitetsområden som kan definieras efter 7 nivåer beroende på hur långt skolan nått i kvalitetsarbetat. För att få en bättre bild av Qualis så följ länken på hemsidan. Vi kommer också att återkomma med information och rapporter.

Vid skolstart genomförde vi en mycket kritisk självutvärdering och arbetar nu med att konkretisera hur vi skall arbeta för att förbättra oss inom de olika områdena.

Ett led i detta är att göra undersökningar hur alla berörda uppfattar skolan. I våras genomförde vi en undersökning riktad mot föräldrar och personal. Kommande vecka är det dags och fråga eleverna vad de tycker. På nästa föräldraråd kommer resultatet att redovisas men passa gärna på att samtala hemma om hur eleverna uppfattar enkäten.

Till våren är det så dags att göra en ny enkät bland elever, föräldrar och personal.

Ovido - Quiz & Flashcards